ANNONS:
ANNONS:

SMSK satsar på helhetslösning

Vi har tidigare  skrivit om det förändrade föreningsklimatet. I dag utvecklar vi resonemanget och visar även ett exempel som Lundgrens i Gräfsnäs tagit fram för att Sveriges föreningar ska kunna bedrivas på ett modernt och effektivt sätt.

DETTA ÄR EN SPONSRAD ARTIKEL

Lundgrens trycker själva kläderna med rätt logga.
Lundgrens trycker själva kläderna med rätt logga.
Lundgrens i Gräfsnäs AB arbetar mot Sveriges föreningar. Vd Fredrik Olsson ser en förändring som inte är hälsosam när det ideella arbetet minskar och föreningslivet är på väg att utarmas. Han menar att man måste ställa sig frågan vad det är som numera inte blir gjort i Sveriges föreningar.
 
– Det är ofta det tråkiga som blir åsidosatt och det är de bitarna vi har fokuserat på. Vi försöker ta bort det tråkiga, ta bort det administrativa. Det gör man genom system. Det gäller att skapa smarta flöden som gör att ledare/spelare får det lättare, säger Fredrik.
Digitalisering är just nu ett ett modeord som det pratas om i många branscher. Det genomsyrar hela samhället i dag, och då menar Fredrik att det även måste gälla föreningslivet.

 

– Det är väldigt viktigt att vi anpassar föreningslivet till de ledare som verkar i föreningen. Vi behöver göra det enkelt för dem och enkelt för dem är digitalt. Det är svårt som det är att attrahera tränare i dag så vi måste göra jobbet runt omkring lättare.

 

Eftersom föreningarna stått stilla de senaste åren har det vuxit fram professionella organisationer som drivs på andra premisser än dagens föreningar. Det finns exempel i Sverige där fotboll kostar över 6000 kronor per år att utöva.

 

– Vi tror fortfarande på föreningarna och demokratin de för med sig. Vi tror verkligen att de har en plats i framtiden. Men det går inte vänta längre, gör vi det kommer föreningslivet att dö ut och ersättas av något annat.

 

För att ta föreningslivet framåt digitalt har Lundgrens jobbat fram Tifosi. En webbtjänst som gör att det helt plötsligt blir lätt med tränings- och matchkläder.
– I systemet väljer du vilket plagg du ska ha, vad som ska tryckas på det och vem som ska betala. Om det exempelvis är träningskläder som till viss del ska bekostas av spelare/förälder så får de mail med en färdig order som de bekräftar och sen betalar de sin del. Föreningen får en faktura på sitt belopp och även eventuella sponsorer faktureras separat. Snabbt och enkelt och ingen i föreningen behöver samla in beställningar och pengar, säger Fredrik, som berättar att Lundgrens sköter hela flödet.

 

–  Det blir jätteenkelt för föreningarna i och med att vi sköter allt från system till tryck och distribution.

 

Stora Mellby SK är ett lokal förening som valt att haka på Tifosi. Lundgrens i Gräfsnäs ansvarar nu för klubbens tränings- och matchkläder. Johan Mökander är ordförande i SMSK, och han berättar att han ser flera fördelar med den här lösningen.

 

– Vi valde Tifosi och Lundgrens för att det blir enkelt för oss. Nu slipper vi att vara mellanhand mellan våra medlemmar och klädesleverantören och på så sätt minskar vår arbetsbörda, säger Johan, som också ser en annan fördel med att just Lundgrens ansvarar för hela kedjan.

 

– Det är skönt att vi vet att det är en lokal aktör som vi kan lita på. Det ger oss en trygghet, säger Johan Mökander.

olsson
Fredrik Olsson på Lundgrens i Gräfsnäs AB.

 

skarmklipp2-png
Beställning kan du göra i din telefon.

DETTA ÄR EN SPONSRAD ARTIKEL

Del ett i serien hittar du här.

Lämna en kommentar