Tommy Johansson är veckans gästskribent. Han debuterar med en text om sin vision och mission kopplat till att skapa motivation.
Jag heter Tommy Johansson och är tränare för Gerdskens BK seniorlag och arbetar dagtid som fotbollsinstruktör på Aspero Idrottsgymnasium i Prioritet Serneke Arena i Göteborg. Ytterligare arbetar jag med tränarutbildning TikTaka Football Development och har ett fotbollslag i Nigeria som heter TikiTaka FC International. Nog om detta.
Vad är det som gör att vissa personer når sina mål och andra inte? Det är ju såklart flera saker som påverkar mitt utfall av den energi jag lagt ner för att nå mitt mål och jag tänkte ta upp ett par saker som påverkar vår vardag och som påverkar om jag fortsätter min satsning eller inte.
Om vi tittar på en fotbollsförening som önskar att utveckla fotbollsspelare från tidig ungdom, så är det även här massvis med faktorer som måste falla på plats för att spelaren ska kunna ta de nödvändiga steg som utvecklar Hen till en eventuell professionell karriär. För det är många barn som har en dröm, men tyvärr förblir det ofta en dröm på grund av att klubben varken har kunskap eller förutsättningar för att utmana spelaren utifrån individens nivå där de befinner sig just nu.
Att förstå barnens biologiska ålder och bemöta den åldern med rätt träning är inte så lätt om man exempelvis arbetar som banktjänsteman eller snickare. Lägg därtill att människor lär in på olika sätt och då ska tränaren även förstå det här med pedagogik och didaktik och då har vi inte ens börjat prata i några fotbollstermer ännu. För det finns klara brister i vår kunskap om vad som egentligen krävs av en spelare för att spela i superettan, allsvenskan eller i världstoppen.
Men att vår svenska idrottsgrund som tur vilar på att ideella föräldrar ställer upp i vått o torrt möjliggör att barn på ett lätt sätt kommer in i en idrottsförening och därmed tar det första steget mot en eventuell karriär inom sin idrott. Men även om jag som spelare inte når mitt mål så har idrotten förmodligen skapat många glada minnen och sist men inte minst varit bidragande till en god folkhälsa i Sverige genom att vi rör på oss och socialiserar tillsammans.
Men vad kan göra skillnad för vilken väg man väljer och då tänker jag inte bara på unga människor utan även vuxna? Jo, såklart, händelser någonstans i livet! Generellt är det skolan, familjen, kamraterna, arbetet som påverkar oss av naturliga skäl.
Men även personliga faktorers som, kognitiv värdering – nedärvt (blyg/djärv) – egen kontroll – stöd – motivation – attityd. Lägg ytterligare till ”problemlösning” – känslomässiga reaktioner, hopp eller hopplöshet, intressant eller oro. Alla de här sakerna påverkar min prestation och min hälsa!
Men ”Motivation”, vad är det? Det finns olika saker som motiverar en person, det kan vara ett resultat, men även en prestation, alltså en slags ”målriktning” och det kan vara inom vilket område som helst såklart. Din egna Motivation uppkommer även från din upplevda förmåga, (som kan vara hög som låg), som i sin tur skapar ett beteende så som, ansträngning, uthållig, eller val av en uppgift. Ibland hör man att spelaren är lat eller att eleverna är omotiverade etc. Men hur poppar dessa omotiverade spelare upp i fotbollssammanhang bara sisådär, det är ju världens roligaste sport?? Kan det vara så att jag som tränare bidrar med det som skapar det tråkiga motivationsklimatet?
Vad är då ett bra motivationsklimat för mig?
Jo, där människors självkänsla och motivation stärks såväl som deras specifika färdigheter. Men även där förutsättningarna som finns i miljön, för att just skapa ett klimat där både vänner/kollegor och jag själv trivs och har möjlighet att utvecklas.
Då kan jag även ställa två frågor till mig själv gällande mitt/vårt motivationsklimat.
När känner jag mig kompetent? Hur definierar jag framgång? (Fundera gärna själv ett tag över din egen miljö/situation)
Människor kan tolka sin egen kompetens huvudsakligen på två olika sätt. Detta ger oss grovt två olika människotyper.
*En resultatinriktad person där framgång ses som att prestera bra i jämförelse med andra och värde sätts på att vara bättre än andra, det innebär att utveckling/lärande är ett medel för att nå målet.
*En processinriktad person där framgång ses att prestera bra i jämförelse med tidigare prestationer och där värde sätts på ansträngning, utveckling, lärande och där målet är själva lärandet och utveckling.
Hur påverkas då min motivation av min omgivning? Som tidigare nämnt är det utbildning, vänner, föräldrar, kollegor och klasskamrater men även media och samhället i sig påverkar min dag.
Men frågan är hur ser mina kollegor/kompisar på mig, vilket motivationsklimat befinner jag mig i? Återigen är det ”grovt” två människotyper här som observerar dig.
Om motivationsklimatet är resultatinriktat, så berömmer andra människor dig för din förmåga och misstag ses som ett misslyckande och återkopplingen som du får är såklart resultatinriktad. I regel matchar klubbar/företaget personen hårt och det är klubben/företaget som är i centrum. ”Winning first, player second”
Befinner du dig i ett processinriktat motivationsklimat kommer människor berömma dig för din ansträngning och man ser misstag som en del i inlärningen och återkopplingen du får är processinriktad. Här är människan i centrum och klubben/företaget matchar smart och man tänker ”person first winning second”.
En Fråga:
//Leder dessa två olika motivationsklimat till samma mål lika snabbt? Går det t.o.m. att kombinera dessa två motivationsklimat? Eller kan det se ut på andra sätt? Kommentera gärna texten här nedan i kommentarsfältet, men kom i ihåg att alltid hålla en god ton mot varandra när vi svarar på texten eller ett inlägg//.
Vilken Målsättning ska man ha?
För det blir ofta mycket och många tankar kring målriktningen och motivationsklimatet (som klubben/företaget har) och dessa ska och bör sammanflätas. Tankar och därmed känslor skapar beteenden, så vilket beteende vill vi ha i företaget/klubben? Som ni förstår så hänger det ihop.
Gerdskens BK arbetar nu intensivt med det vi kallar för ”Game of Gerdsken” för att bli så tydliga och trygga som möjligt i det vi gör. Vi utbildar våra ledare i det som vi ser som mycket nödvändigt för att skapa en utvecklad miljö som i sin tur skapar en utvecklande fotbollsmiljö, där det tekniska, fysiska, taktiska och spelförståelsen hänger ihop i vår träning. Lägg därtill en tydlig spelidé från yngre åldrar ända upp till representationslaget ska förtydliga en snabb smart och rolig fotboll att spela men även att titta på.
Vi ställer högre krav på våra ledare att man måste förstå sitt lags barn/ungdomars biologiska utveckling för att verkligen utmana och bemöta spelaren på individens nivå och detta självklart i samklang med Gerdskens BK målsättning. Ledarna i GBK måste även strukturera träningen på ett sådant sätt att liraren vill komma tillbaka till nästa träning, för det ska vara intressant.
Att tränarna i Gerdskens BK ska känna sig trygga, är en viktig förutsättning för att skapa ett härligt engagemang, men kanske ännu viktigare är det då att föreningen är tydlig med vad man vill med sin verksamhet och skapar bra förutsättningar för alla inblandade. Detta är man också, men det finns saker att fila vidare på.
Tuta på fotbollsvänner!
//Tommy
FAKTA TOMMY JOHANSSON
Födelseår: 1963.
Familj: Fru, två vuxna barn och hunden Diesel.
Bor: Hisingen Göteborg.
Klubbar i karriären som tränare och/eller spelare: Gais, BK Häcken, Gunnilse IS, Sävedalens IF, Gerdskens BK, Stenkullen GoIK, Holmalunds IF, Lärje Angered IF, Hanhals IF, Älvsborgs FF, TikiTaka FC International (Nigeria), plus ytterligare en handfull klubbar.
Lokal favoritklubb: Hundra procent Gerdskens BK. Men gläds samtidigt med lokala lags framgångar, dock med några ögonblicks undantag.
Nuvarande roll i den lokala fotbollen: Tränare i Gerdskens BK.