ANNONS:
ANNONS:

Per Krantz bemöter kritiken

I går kritiserade Anthon Gustavsson ett tidigare uttalande i Alingsås Tidning om att vila gör en fotbollsspelare bättre. Nu svarar Per Krantz på kritiken, som menar att den var riktad mot honom.

DSC_0095

När inslaget Gästskribenten hade premiär stod Anthon Gustavsson för ett inlägg med en hel del åsikter. En handlade om att lagen i trakten i allmänhet borde träna mer, och Gustavsson lyfte också fram ett uttalande i AT om att det är vilan som stärker en spelare. Det fick Alingsås IF:s tränare Per Krantz att reagera.

– De flesta som följer fotbollen förstår att det är mig Anthon syftar på, vilket känns både olyckligt och olustigt. Det har blivit snedvinklat och det känns både komiskt och konstigt att vissa gentlemän tror att att mitt mantra är att träna så lite som möjligt för att bli en duktig fotbollsspelare. Men ni läsare är väl klokare än så, säger Krantz, som för lokalfotboll.se/0322 förklarar mer ingående hur han tänker.

– Jag har varit med och provat satsningar på fem pass i veckan både som spelare och tränare. På våran nivå är det inte många som klarar av det med jobb, skola och familj, utan de flesta blir energilösa. Visst är det några som kan tillgodogöra sig all träning men man måste se till lagets bästa och hålla så många som möjligt fräscha. Min erfarenhet på den här nivån säger mig att tre pass plus match har klart bäst effekt i gruppen för att prestera på match. Det blir skillnad när man kommer upp på den nivån att spelarna lever på sin fotboll, då finns tiden till återhämtning.

Per menar vidare att all träning bryter ner kroppen, och att det är vilan, kosten och den allmänna återhämtningen som bygger upp den.

– Så är det ju, det svåra är att hitta rätt mängd träning för just den trupp du har att arbeta med. Så att jag tror att bara vila skulle göra en spelare bättre är helt fel, jag tror inte att jag hade fått fortsätta som tränare i 15 år om jag haft den filosofin, säger Per Krantz, innan han avslutar med att hälsa alla välkomna till vackra Mjörnvallen under 2015.

1 svar på ”Per Krantz bemöter kritiken”

1. Hade inte läst AT om att Krantz hade uttalat sig i AT om detta så kritiserar
    Absolut inte hans filosofi utan tycker AIF har gjort ett bra val i sin nya tränare !